Afdrukken


 

 

Zes op de tien Nederlandse moslima’s in de leeftijd van 15 tot 35 jaar- zo’n 80.000 jonge vrouwen - draagt tegenwoordig een hoofddoek. 
Niet door onderdrukking, maar juist als onderdeel van hun identiteit. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek door Motivaction onder ruim 1500 jonge vrouwen. Deels moslima's (met en zonder hoofddoek) en deels autochtoon. Het onderzoek werd uitgevoerd ter gelegenheid van de publicatie van ‘Het Hoofdboek’ , een grootschalig project dat Nederlanders een kijkje in de wereld van hoofddoekdraagsters geeft.

Er blijken veel vooroordelen over dit kledingstuk te zijn. Uit de resultaten komt bijvoorbeeld naar voren dat de hoofddoek in toenemende mate een mode-item wordt, waarbij de hoofddoek steeds meer wordt aangepast op de outfit. Dit maakt de moslima voor veel modeketens en merken een interessante doelgroep.

Identiteit 
Uit het onderzoek blijkt dat de hoofddoek steeds meer identiteit weerspiegelt van de draagster (41%). Maar liefst 88% van de hoofddoekdraagsters zegt dat je er met een hoofddoek ook aantrekkelijk uit kan zien. Naast de 80.000 vrouwen met hoofddoek, geeft bijna driekwart van de niet-hoofddoek draagsters aan in de toekomst misschien wel een doek te gaan dragen.

En terwijl het gros van Nederland denkt dat moslimvrouwen rond hun dertiende een hoofddoek gaan dragen, blijkt de gemiddelde leeftijd pas rond de 19 jaar te liggen. Hieruit blijkt dat het dragen van een hoofddoek een bewuste en persoonlijke keuze is.

34 exemplaren
Overigens blijft het dragen van een doek niet beperkt tot één exemplaar. Hoewel Nederlanders denken dat moslimvrouwen maar tien exemplaren in huis hebben, heeft de gemiddelde moslima zeker 34 exemplaren in haar kast hangen. Uitschieters met meer dan 100 exemplaren zijn overigens geen uitzondering.

Bijna de helft van de draagsters wisselt dagelijks van hoofddoek. De doek wordt vaak uitgezocht op basis van de stemming van de dag (42%).

Persoonlijk 
Draagsters zien de hoofddoek als een belangrijke, maar vooral persoonlijke accessoire: 46% van de respondenten heeft haar eerste hoofddoek nog; bijna de helft (49%) heeft nog nooit een exemplaar weggegooid.

Het is niet zo dat iedere vrouw binnen het gezin automatisch een hoofddoek draagt. In meer dan de helft van de gezinnen dragen niet alle vrouwelijke familieleden een hoofddoek.

Geen 'kopvod' 
Van een ‘kopvod’ is dus geen sprake: de doeken worden steeds modieuzer. Zo is 75% van de hoofddoekdraagsters de afgelopen jaren meer gekleurde en veelkleurige hoofddoeken gaan dragen - geheel in de trend van colour blocking - nauwkeurig afgestemd op hun outfit.

Toch is de hoofddoek niet primair een fashion statement: het is vooral een uiting van hetgeloof (66%) en onderdeel van identiteit (41%). Een op de drie respondenten (32%) ziet de doek daarnaast nadrukkelijk als mode-item of als een van haar sieraden (26%).

Een hoofddoek hoeft niet te betekenen dat er geen aandacht besteed mag worden aan het uiterlijk. Hoofddoekdraagsters permitteren zich zelfs meer modebewuste vrijheden dan niet-draagsters vinden dat ze zouden moeten doen: het dragen van skinny jeans moet gewoon kunnen (draagsters: 68% vs. niet-draagsters: 58%), net als hoge hakken (75% vs. 66%) en mooie make-up (79% vs. 71%).

Gucci en Chanel 
Moslima’s kopen hun nieuwe hoofddoeken – vaak zijn dit trouwens gewoon mooie sjaals – vooral in Turkse of Marokkaanse winkels (58%), op de voet gevolgd door de markt (58%). Maar ook de H&M (25%) en de V&D (15%) zijn populair onder deze vrouwen.

Qua merkvoorkeuren zijn er dan ook nauwelijks verschillen met leeftijdsgenoten die geen hoofddoek dragen (allochtoon en autochtoon): de H&M (60%) en de Zara (44%) zijn favoriete winkels om kleding te kopen. De vrouwen zitten dus bovenop de mode.

Welk modemerk zou er volgens hen ook met een hoofddoekenlijn moeten komen? Gucci, Guess en Chanel en niet te vergeten Viktor & Rolf. En het rolmodel voor deze ontwerpen? Naast de eigen moeder zijn vooral ‘de meiden van Halal’ de meest gerespecteerde hoofddoekdraagsters.

Prinses Máxima 
Al zouden de respondenten ook heel graag Prinses Máxima (meest genoemd), Koningin Beatrix of Yolanthe Sneijder-Cabau een keer met een hoofddoek op willen zien.

Bron: De Telegraaf 18.11.2011